Rok 1971 29 październik: |
Podpisano kontrakt „O współpracy przemysłowej i licencyjnej na samochód małolitrażowy 126” pomiędzy przedstawicielami PHZ PM Polmot i koncernu Fiat. Według zapisów kontraktu Fiat 126 to samochód z: |
---|---|
Rok 1972 Wrzesień: |
Rozpoczęto seryjną produkcję Fiata 126 we włoskich zakładach Fiata w Cassino. |
Rok 1972 Październik: |
Międzynarodowa premiera modelu FIAT 126 na Salonie Samochodowym w Turynie. |
Rok 1973 Styczeń: |
W zakładach dawnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku-Białej rozpoczęto instalację włoskiej linii technologicznej do produkcji Fiata 126. |
Rok 1973 6 czerwiec: |
W zakładach FSM w Bielsku-Białej zmontowano pierwsze egzemplarze Fiata 126 z literą „p”. Samochody montowane były z oryginalnych włoskich części. Licencja na produkcję polskiego Fiata 126p spłacana była włoskiemu producentowi między innymi podzespołami oraz gotowymi pojazdami. |
Rok 1973 22 lipiec: |
W zakładzie dawnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku–Białej oficjalnie uruchomiono seryjną produkcję Fiata 126p. |
W warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem doc. Cezarego Nawrota stworzono model nadwozia samochodu dostawczego. Przestrzeń ładunkową przykryto sztywną nadbudową wykonaną z włókien szklanych i żywic. Ze względu na obły kształt nadbudowy, Fiat 126p otrzymał nazwę "Bombel". Przestrzeń ładunkowa wynosiła ok. 1 m3 i miała dwa poziomy: górny - dostępny przez tylne drzwi, oraz dolny, który tworzyła wnęka za przednimi fotelami. Między dachem a górnym poziomem rozpięta była siatka chroniąca kierowcę i pasażera przed przemieszczaniem się ładunku. Ładowność "Bombla" wynosiła 300 kg. Wykonano również wersję z dodatkowymi oknami bocznymi. Więcej zdjęć znajdziecie w GALERII. Fiat 126p BOMBEL został wykonany według projektu wspomnianej Akademii Sztuk Pięknych przez Ośrodek Badawczo Rozwojowy (dawny OBR) będący zapleczem konstrukcyjnym i badawczo-rozwojowym ówczesnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Dziś zakład ten funkcjonuje pod nazwą Badawczy Ośrodek Samochodów Małolitrażowych „BOSMAL". |
|
Rok 1975
Wrzesień: |
Uruchomienie seryjnej produkcja Fiata 126p w zakładzie w Tychach. |
Rok 1980: |
Zakończenie produkcji Fiata 126 we Włoszech.
|
Rok 2000 22 wrzesień: |
Z linii produkcyjnej bielskiego zakładu Fiat Auto Poland zjechał ostatni Fiat 126p - Maluch z limitowanej serii 1000 sztuk. Serię tę nazwano „Happy End”. Ostatni polski Fiat 126p trafił do Muzeum Fiata w Turynie. Jeden z ostatnich egzemplarzy zobaczyć można w Muzeum Techniki w Warszawie. |